Welcome to my Blogspot dot com . Here I speak out what i love and whatever I want Pls dont be too jealous with my writing. Peace out ! (Y)

ALIRAN SAINS VS ALIRAN SASTERA?MANE 1 PILIHAN KORANG?

Assalamualaikum korang :)
rare bukan tajuk posting?hehe
knp aku pilih tajuk tu?
sbb ak dgr 23 desember ni pmr punye result keluar
so ape yang ak nak cerita ni daripada pengalaman aku lah
aku seorang bekas pelajar aliran sains :)
aku calon spm 2009
2 taun aku dekat kelas 5 barium
kelas sains la tuh kt sekolah aku
banyak mende aku nak cerita kan berape susah nye aliran sains niyh
mase lower form kita bole la belagak lau kite duk kelas depan2

tp mase naik upper form tade dah kelas depan kelas belakang niyh
yang ada tu cume lah either aliran sains or sastera punye aliran
so korang seme same jea oke
so tayah sombong if duduk kelas sains
yes memang kelas sains ada kelebihan tp ad jugak kekurangan nya

kelebihan kelas sains:
  • if korang dapat spm yg cemerlang mudah tuk korang nak masuk matrix
  • mudah dapat tawaran daripada ipta dan ipts 
  • korang akan diutamakan dalam pemilihan kt ipta or ipts
keburukan kelas sains:
  • agak2 korang larat ke nk melayan biologi,fizik,kimia,addmath.korang tau tak tu seme matapelajaran membunuh
  • agak2 lau dah tertinggal blaja mate pelajaran membunuh niyh susah woo nk kejar
  • addmath pulak ape yg korang blaja daripada f4 kene bawak until f5
  • korang nak ke keputusan spm korang ad D E F seme nye sbb mata pelajaran membunuh niyh?
korang igt pmr korang 8a 9a bole bawak kea kelas sains niyh?
pilih la ikot kemampuan korang jgn ikot atas ajakan kawan2

ALIRAN SASTERA PULAK

kelebihan dia:
  • mata pelajaran dia seme bole kate mudah dan senang korang nak skor
  • korang cume blaja basic sains jea kalu amik sastera punye aliran
  • mata pelajaran aliran sastera mudah tuk korang fahami
keburukan pulak
  • kurang mendapat tempat dalam pemilihan ke ipts or ipta tp lau result korang gempak mudah jea betol ap aku ckp niyh ak sendiri da tgk kawan2 aku
  • korang kene pandai melukis sbb kan ad seni visual tp mudah jea 
tulah perbandingan yg aku leh buat berdasarkan pengalaman aku sendiri
macam aku ckp tadi pilih ikot kemampuan jgn pilih pasal kawan
aku harap korang yg membaca entry aku yg ta seberape niyh pkir pkir kan lah
ni seme tuk mase depan korang oke
sekian
Asssalamualaikum.

*kalau ade salah dalam entry ney korang gtau k :)

 ipin (:


Thanks datang blog kite ! Love yaaa ;)